درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 31
بازدید ماه : 390
بازدید کل : 103688
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




مرکز کهکشان راه شیری یک محل حیرت‌انگیز و پر از عجایب فضایی است که می‌تواند برای ستاره‌شناسان مشتاق ثبت تصویر از این ویژگی‌ها و درک بیشتر از موقعیت خود در کهکشان، مکان گیج‌کننده‌ای هم به نظر برسد؛ اما با کشف جدید دانشمند ایرانی دانشگاه نورث‌وسترن، آنها به راحتی قادر خواهند بود تا یادگارهای زیبایی را از فضا برای خود داشته باشند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر فرهاد یوسف‌زاده، استاد ایرانی دانشگاه نورت وسترن آمریکا و محقق و ستاره شناس ناسا ابزار جدید را برای شناسایی ابرهای غبار و ستارگان کشف کرده که شامل ثبت تصویر از آنها با استفاده از امواج رادیویی است.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نخستین دستگاه طیف سنج با قابلیت اندازه‌گیری تمام طیف‌های نوری به صورت همزمان در کشور ساخته شد.
دکتر نادر شکوفی، طراح و سازنده دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره این طیف سنج (اسپکتروفوتومتر) توضیح داد: این اسپکتروفوتومتر آشکارساز آرایه‌یی دارد و می‌تواند در ناحیه مرئی – فرابنفش طیف الکترومغناطیس (UV- VIS) در کمتر از ثانیه به صورت همزمان طیف‌گیری کند.



ادامه مطلب ...


جمعه 6 بهمن 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان آلمانی موفق به ارائه توضیحات جدیدی پیرامون دلیل افزایش استرس در فیلم‌های آلومینیومی شدند.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، این کار درک محققان را از این پدیده افزایش داده و به تولید فیلم‌های مستحکم‌تر کمک شایانی می‌کند.
با محدود شدن الکترون در فیلم آلومینیومی با ضخامت چند لایه اتمی، فشار مکانیکی بالایی در این فیلم ایجاد می‌شود، این فشار یک هزار برابر بیشتر از فشار استاندارد اتمسفری است. قلم‌های لیزری مورد استفاده در هارددیسک‌ها، ترانزیستورها، تراشه‌های کامپیوتری و بسیاری از قطعات دیگر الکترونیکی حاوی فیلم‌های نازک فلزی یا نیمه‌هادی هستند. در حین ساخت این فیلم‌ها استرس در آنها پدید می‌آید؛ با این کار خواص مغناطیسی و نوری این قطعات تحت تاثیر قرار می‌گیرد، همچنین شبکه بلوری آنها دستخوش نقص‌هایی می‌شود. همه این مشکلات در نهایت منجر به از کار افتادن قطعه الکتریکی می‌شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

محققان ایرانی در تحقیقات گسترده‌ای که به تازگی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای اسلونیا، آمریکا، انگلستان و فرانسه انجام داده‌اند، نیرویِ نامتعارفی را معرفی کرده‌اند که یافته‌های پیشین درباره اصل بنیادی «اندازه‌گیری اثر کازیمیر» در فیزیک را تا حدودی زیر سوال برده است.
به گزارش سرویس فناوری ایسنا، یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیزی که در فیزیک معاصر طی چند دهه اخیر مورد توجه فیزیکدانان نظری و تجربی، تقریبا در تمام بخش‌های پژوهشی قرار گرفته‌ است، «اثر کازیمیر» است.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 1 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

 

گلسنگ به کار رفته در تحقیقات پژوهشگران اسپانیا و آلمان در ایستگاه بین‌المللی فضایی که به اشتباه گونه «Aspicilia fruticulosa» معرفی شده بود با بررسی‌های محقق ایرانی به عنوان گونه‌ای جدید شناسایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، در پی ارائه یافته‌های رساله دکتری محمد سهرابی، دانش آموخته گروه زیست شناسی دانشکده علوم زیستی دانشگاه «هلسینکی» فنلاند در قالب مقاله ای در مجله معتبر آلمانی Mycological Progress محققان اروپایی دست اندرکار این تحقیقات با تصحیح اشتباهتشان در مقاله جدید خود نام گونه جدید کشف شده توسط این محقق ایرانی و همکارانش را جایگزین کرده‌اند.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با اشاره به پروژه های این پژوهشگاه در زمینه استفاده از انرژی خورشیدی، گفت: در این زمینه با اجرای پروژه تحقیقاتی موفق به تولید یخ ساز با استفاده از انرژی خورشید شدیم.
دکتر علی اصغر توفیق در گفتگو با خبرنگار مهر، به فعالیت های تحقیقاتی این پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: این پژوهشگاه دارای 3 پژوهشکده سرامیک، نیمه هادیها و انرژی است که در 9 گروه تخصصی به فعالیتهای تحقیقاتی در زمینه های مرتبط با مواد و انرژی می پردازند.
رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گسترش علوم و تکنولوژی در زمینه های بنیادی، کاربردی و توسعه ای را از ماموریت های این پژوهشگاه نام برد و اظهار داشت: این پژوهشگاه علاوه بر بخشهای پژوهشی، برنامه های آموزشی را در قالب تاسیس و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در سطوح دکترا و کارشناسی ارشد اجرایی کرده است.
وی به بیان پروژه های تحقیقاتی پژوهشگاه مواد و انرژی پرداخت و یادآور شد: محققان این پژوهشگاه با اجرای پروژه تحقیقاتی، موفق به طراحی و پیاده سازی یخ ساز با استفاده از نور خورشید شدند.
توفیق با اشاره به جزئیات این طرح خاطر نشان کرد: در این طرح با استفاده از پنل های خورشیدی نمونه آزمایشگاهی یخ ساز برای تولید یخ مورد نیاز ساخته شد.
وی با بیان اینکه یخ ساز توانایی تولید 150 تا 200 گرم یخ را در روز دارد، اضافه کرد: در طرح توسعه ای پروژه درصدد تولید یخ سازی با توان تولید 3 کیلو گرم یخ در روز هستیم.



یک شنبه 9 مهر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
 
 
رئیس سازمان هوافضا از پرتاب ماهواره فجر طی 2 ماه آینده خبر داد و گفت: در حال حاضر کار پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده در دستور کار است که پس از ماه مبارک رمضان پرتاب خواهد شد.
حمید فاضلی در حاشیه مراسم افتتاح تونل باد مادون صوت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های فضایی این سازمان،افزود: در حال حاضر پرتاب کاوشگر موجود زنده میمون از نژاد رزولوس در دستور کار است که امیدوارم پس از ماه مبارک رمضان به فضا پرتاب شود.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 11 مرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 
در سال ۱۹۶۱ ستاره شناس فرانک درک معادله اى را ارائه کرد که جست وجو براى یافتن موجودات فرازمینى را در مسیرى علمى قرار داد و پروژه مدرن سنتى را بنا نهاد. امروز اعداد و ارقام این معادله چگونه به نظر مى رسند؟
جست وجو براى یافتن حیات فرازمینى به موضوعى جذاب در ستاره شناسى و زیست شناسى تبدیل شده است اما کمتر کسى به یاد دارد که چگونه این موضوع در حدود چهل سال قبل ارائه شد.در سپتامبر ۱۹۵۹ دو فیزیکدان به نام هاى فیلیپ موریسون و جوزف کوکونى مقاله ویژه اى را در هفته نامه انگلیسى نیچر به چاپ رسانیدند تحت عنوانى تحریک کننده به این مضمون «تحقیقات جهت ارتباطات بین ستاره اى».کوکونى و موریسون ادعا کردند که رادیوتلسکوپ ها به اندازه کافى حساس شده اند که موارد ارسالى از تمدن هایى در اطراف ستارگان دوردست را دریافت کنند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران با بیان اینکه برای دومین بار پدیده نادر گذر زهره از مقابل خورشید در ماه جاری رخ خواهد داد، گفت: علاقمندان می توانند بامداد روز 17 خردادماه از محل زندگی خود با رعایت نکات ایمنی این پدیده را رصد کنند.

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (30 May)، اسدالله قمری نژاد در گفتگو با مهر، با اشاره به پدیده گذر زهره از مقابل خورشید، افزود: معمولا سیارات داخلی (سیاراتی که میان خورشید و زمین قرار گرفته اند) می توانند در حرکت مداری خود در زمانهایی از مقابل خورشید عبور کنند و از دید ناظر زمینی به صورت لکه سیاره در مقابل قرص خورشید قابل مشاهده باشند.
دبیر اجرایی کمیته آماتوری انجمن نجوم ایران، با تاکید بر اینکه پدیده های گذر از پدیده های کمیاب و نادر نجومی هستند، اظهار داشت: یکی از نادرترین این دسته از پدیده های نجومی گذر سیاره زهره از مقابل خورشید است که به طور متوسط هر 120 سال قابل مشاهده است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 18 خرداد 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

با نزدیک شدن به زمان وقوع پدیده ی گذر سیاره ی زهره از مقابل قرص خورشید گروه ها و نهاد های مختلف در تدارک برگزاری هر چه بهتر اطلاعیه مشترک IOTA/ME و انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند در خصوص گذر سیاره ی زهرهبرنامه های مختلف در خصوص این رویداد نادر هستند؛ از این رو بخش خاورمیانه ای مجمع جهانی زمان سنجی اختفا های نجومی (IOTA/ME) و انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند در جهت انجام هر چه بهتر فعالیت های علمی به اطلاع عموم جامعه ی نجومی کشور می رساند که تمامی فعالیت ها و اهداف این دو نهاد علمی هم راستا و در جهت همکاری خواهد بود؛ و به همین دلیل با حداکثر تلاش و بهره گیری از امکانات در خصوص این رویداد مهم، به ایجاد فضای علمی مناسب برای منجمان آماتور خواهند پرداخت.
استان خراسان جنوبی و شهر بیرجند، جزو مناطقی در ایران هستند که شاهد بیشترین زمان این رویداد شگفت انگیز خواهد بود؛ از همین جهت انجمن نجوم آسمان مهر ضمن اجرای برنامه های علمی - پژوهشی، اعلام می دارد، علاوه بر انجام پروژه های علمی مشترک و همچنین تبادل داده با IOTA/ME، پذیرای ستاره شناسان محترم بویژه در سایت رصدی سه قلعه می باشد.
با آرزوی موفقیت
آیدین محمد ولی پور - مسئول کارگروه ویژه ی گذر زهره قسمت خاورمیانه ای آیوتا (transit@iota-me.com)
محسن الهامیان - دبیر انجمن نجوم آسمان مهر بیرجند (Jooyande7@gmail.com)



پنج شنبه 14 ارديبهشت 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد